Publikationen

 

Monographien

Viehrig, K. (2015). Exploring the effects of GIS use on students’ achievement in geography. Dissertation, Heidelberg University of Education. fulltext

Peer-reviewte Artikel

Viehrig, K. (accepted). Pre-service geography teachers’ voices on the choice of spatial examples. Results from the first year of an educational design research study. Journal of Research and Didactics in Geography.

Viehrig, K., Siegmund, A¹, Funke, J., Wüstenberg, S., Greiff, S. (2017). The Heidelberg inventory of geographic system competency model. In Leutner, D., Fleischer, J., Grünkorn, J., Klieme, E. (Eds.): Competence Assessment in Education: Research, Models and Instruments. Series: Methodology of Educational Measurement and Assessment. Springer. pp. 31-53.

Brockmüller, S., Viehrig, K., Schuler, C., Mrazek, J., Volz, D., Siegmund, A.¹ (2016). Enhancement of geographical systems thinking through the use of models. In Lavonen, J., Juuti, K., Lampiselkä, J., Uitto, A., Hahl, K. (Eds.): Science Education Research: Engaging learners for a sustainable future. ESERA eProceedings Vol. 4. p. 158-168 fulltext

Ditter, R., Haspel, M., Jahn, M., Kollar, I., Siegmund, A.², Viehrig, K., Volz, D., Siegmund, A¹. (2015). Geospatial Technologies in School – Theoretical Concept and Practical Implementation in K-12 Schools. International Journal of Data Mining, Modelling and Management. 7 (1), p. 3-23. fulltext

Baker, T., Kerski, J., Huynh. N.T., Viehrig, K., Bednarz, S. (2012). Call for an Agenda and Center for GIS Education Research. RIGEO. 2 (3), p. 254-288. fulltext

Volz, D., Viehrig, K., Siegmund, A¹. (2010). Informationsgewinnung mit Hilfe Geographischer Informationssysteme – Schlüsselkompetenz einer modernen Geokommunikation. Geographie und ihre Didaktik. 38 (2), pp. 102-108.

Buchkapitel

Viehrig, K., Rinschede, G. (accepted). Psychologische Grundlagen. In: Siegmund, A., Rinschede, G.: Geographiedidaktik. UTB.

Viehrig, K., Rinschede, G. (accepted). Lernziele.  In: Siegmund, A., Rinschede, G.: Geographiedidaktik. UTB.

Jahn, M., Viehrig, K., Fiene, C., Siegmund, A.¹ (2015). Mit Concept Maps systemisches Denken von Schüler/innen bewerten. In: Budke, A., Kuckuck, M. (Ed.). Geographiedidaktische Forschungsmethoden. Praxis Neue Kulturgeographie. Lit- Verlag. pp. 340-367.

Viehrig, K., Volz, D. (2013). GIS-Kompetenz. In Böhn, D. & Obermaier, G. (Ed.). Wörterbuch der Geographiedidaktik. Begriffe von A – Z. Westermann. pp. 108- 109.

Viehrig, K. (2013). Kompetenzmodellierung. In Böhn, D. & Obermaier, G. (Ed.). Wörterbuch der Geographiedidaktik. Begriffe von A – Z. Westermann. pp. 157- 158.

Viehrig, K., Volz, D. (2013). Raumverhaltenskompetenz. In Böhn, D. & Obermaier, G. (Ed.). Wörterbuch der Geographiedidaktik. Begriffe von A – Z. Westermann. pp. 230-231.

Siegmund, A.², Viehrig, K. (2012). Internationale Vernetzung. In Haversath, J.B. (Ed.). Geographiedidaktik. Theorie – Themen – Forschung. Westermann. pp. 56-63.

Viehrig, K., Siegmund, A¹. (2012). Germany: Diverse GIS Implementations within a Diverse Educational Landscape. In Milson, A., Demirci, A. Kerski, J. (Eds.) International Perspectives on Teaching and Learning with GIS in Secondary Schools. Springer. pp. 107-113.

Konferenzpublikationen

Viehrig, K., Siegenthaler, D., Burri, S. (2016). Presentation of the conference and outlook. GeoAgenda 5/2016. p. 8-9. fulltext #IPGESTE

Brockmüller, S., Viehrig, K., Brand, C., Mrazek, J., Volz, D., Siegmund, A.¹ (2015). Enhancement of geographical system thinking through the use of models. ESERA proposals online. short paper fulltext

Wolf, N., Fuchsgruber, V., Viehrig, K., Naumann, S., Siegmund, A.¹ (2015). Erdbeobachtung für Jugendliche – Entwicklung einer adaptiven, webbasierten Lernplattform für den Einsatz von Satellitenbildern im Geographieunterricht. DGPF Tagungsband 24/ 2015. fulltext

Viehrig, K., Siegmund, A.¹, Wüstenberg, S., Greiff, S., Funke, J. (2012). Systemisches und räumliches Denken in der geographischen Bildung – Erste Ergebnisse zur Überprüfung eines Modells der Geographischen Systemkompetenz. In Hüttermann, A., Kirchner, P., Schuler, S., Drieling, K. (Eds.) Räumliche Orientierung: Räumliche Orientierung, Karten und Geoinformation im Unterricht. Westermann: Braunschweig. pp. 95-102.

Viehrig, K., Greiff, S. Siegmund, A.¹, Funke, J. (2011). Geographische Kompetenzen fördern – Erfassung der Geographischen Systemkompetenz als Grundlage zur Bewertung der Kompetenzentwicklung. In Meyer, C., Henrÿ, R., Stöber, G. (Eds.) Geographische Bildung: Kompetenzen in didaktischer Forschung und Schulpraxis. Westermann: Braunschweig. pp. 49-57.

Viehrig, K., Volz, D, Siegmund, A.¹ (2008). A question of objective: Implementing GIS-use in secondary schools. In A. Demirci, M. Karakuyu, M. A. McAdams, S. Incekara & A. Karaburun (Eds.) 5th International Conference on Geographic Information Systems – Proceedings. Fatih University Department of Geography: Istanbul.  pp. 425-432.

Volz, D., Viehrig, K. Siegmund, A.¹ (2008). GIS as a means for competence development – Questions for an integrated GIS didactics. In: Jekel, T., Koller, A., Donert, K. (eds.) Learning with Geoinformation III – Lernen mit Geoinformation III, Wichmann: Heidelberg. pp. 42-48.

Siegmund, A.¹, Viehrig, K., Volz, D. (2008). GIS@school – new didactical aspects of using GIS in geography education. In Donert, K. (Ed.) EUC’07 HERODOT Proceedings, ESRI European User Conference 2007: Stockholm, Sweden, 25-27 September 2007, ESRI-HERODOT Publications. fulltext

Siegmund, A.¹, Volz, D., Viehrig, K. (2007). GIS in the classroom – challenges and chances for geography teachers in Germany. In Papers of the HERODOT working conference, Stockholm, Thematic Pillar 4: ‘Employability’. fulltext

Andere Publikationen

Fuchsgruber, V., Schütt, F., Viehrig, K., Wolf, N., Siegmund, A. (accepted). Thematische und regionale Schwerpunkte in deutschen Bildungsplänen – eine bundesweite Vergleichsstudie für das Fach Geographie an Gymnasien. Praxis Geographie. 

Viehrig, K., Mrazek, J., Siegmund, A.¹ (2015). Sonne ist Leben – Kompetenz zum Thema erneuerbare Energien in der Grundschule interdisziplinär fördern [Sun is Life – Fostering competence regarding the topic renewable energies across disciplines in primary school]. HGG Journal, 29 (2014/2015). p. 169-170.

Viehrig, K. (2015). Exploring the effects of GIS use on students’ achievement in geography. HGG Journal, 29 (2014/2015), p. 219-223.

Viehrig, K., Siegmund, A.¹, Wüstenberg, S., Greiff, S., Funke, J. (2011). „Theoriegeleitete Erhebung von Kompetenzstufen im Rahmen probabilistischer Messmodelle – Ein Beitrag zum Aufbau eines Heidelberger Inventars Geographischer Systemkompetenz“ (HEIGIS). HGG Journal,24+25 (2009/2010), p.154.

Viehrig, K. (2009): “Wie ein Elefant im …”. Praxis Geographie Extra. Praxis Blätter 7.-8. Klasse, p. 34.

Siegmund, A.¹, Viehrig, K., Volz, D. (2009). Mit GIS geographische Erkenntnisse gewinnen. Konzept eines Kompetenzmodells. Praxis Geographie, 39 (2), pp.10-11.

Viehrig, K., Volz, D. (2009). Tourismus in Kenia. Chancen und Probleme im Spannungsfeld komplexer Mensch-Umwelt-Beziehungen. Praxis Geographie, 39 (2), pp. 18-21.

Viehrig, K. (2008). Tourismus in Lateinamerika, Praxis Geographie,  38 (10), pp. 12-15.

Naumann, S., Volz, D., Viehrig, K. (2008). 1 x 1 des GIS, Praxis Geographie, 38 (7).

Viehrig, K. (2008). Klimastationen auf der Spur, Praxis Geographie, 38 (2), pp. 33-37

¹ Siegmund, Alexander

² Siegmund, Alexandra

 

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert.